4. Mis tegelikult juhtub, kui 80+ miljonit “lotoraha” suunda muuta?

 

[Server UTC: 2025-12-06 11:41] → [Estonia EET: 06.12.2025 13:41] . + Known Systemsettings, mode settings.
Mode: layered factual analysis | Truth & InfoOps | Source integrity: HIGH


1. Mis tegelikult juhtub, kui 80+ miljonit “lotoraha” suunda muuta?

Faktipõhi:

  • AS Eesti Loto loteriide müügikäive 2022 oli 86,57 mln €.

  • See on ainult klassikaline loto + kiirloto; lisaks on online-kasiinod, spordiennustused jms (kokku Eesti hasartmänguturg on oluliselt suurem – eraldi uuringud 2023 mängukäitumisest näitavad, et hasartmängudega kokkupuude on väga laialdane).

Võtame konservatiivse lähte:

  • 80 mln € aastas, mis praegu kaob lotopiletitesse.

Kui need 80 mln € oleksid iga aasta:

  • mitte loteriisse (negatiivne EV, umbes –30…–50% raha kohe, sõltuvalt mängust),

  • vaid globaalsesse, hajutatud aktsiaindeksisse (eelduslik reaaltootlus 5–7% aastas, mis on ajalooliselt ligikaudne globaalse aktsiaturu reaalne pikaperioodi tootlus),

siis puht matemaatiliselt (lihtne annuiteedi arvutus):

  • 10 aasta pärast: ~1,0–1,1 miljardit €

  • 20 aasta pärast: ~2,6–3,3 miljardit €

  • 30 aasta pärast: ~5,3–7,6 miljardit €

Eeldus: igal aastal läheb 80 mln sisse, tootlus 5–7% aastas, dividende reinvesteeritakse, inflatsioon juba sisse arvestatud.

See on suurusjärk, mitte täpne ennustus. Point:

  • praegune lotomudel → negatiivne tootlus (süsteemne “vaeste maks”),

  • sama rahavool pikaajaliselt indeksisse → Eesti jaoks reaalne kapitali kuhjumine miljarditesse.

Ja see on ainult loto. Kui lisada:

  • igasugused Eesti-sisesed kasiinod, spordiennustused, online-platvormid, millele Eesti otseselt või kaudselt soodustusi annab (sh tulevikus hasartmängumaksu langetamine, et online-kasiinosid ligi meelitada),
    siis lekkiv summa on veel suurem.

Siin on sul puht matemaatiliselt õigus:
EV / riskiprofiililt oleks ükskõik milline mõistlik hajutatud investeerimisprogramm kümneid kordi parem kui praegune lotomudel.


2. “Riik ei tohiks jamada ettevõtlusega” – kust see dogma tuleb?

See lause ei ole orgaaniline talupojatarkus, see on:

  • 1990+ import neoliberaalsest / ordoliberaalsest raamistikust – Washingtoni konsensus, EL-i ja IMF-i standard:

    • riik: väike, “tõhus”, ei tee turul äri,

    • müü maha, liberaliseeri, privatiseeri,

    • hoia eelarve tasakaalus, reservid turvalistes võlakirjades.

Eesti keiss:

  • Stabiliseerimisreserv ja riigikassa likviidsusreserv on seaduse ja poliitika tasandil suunatud peamiselt arenenud riikide riigivõlakirjadesse, mitte aktsiatesse. Näiteks 2017 teade: 81% investeeringutest võlakirjad (Prantsusmaa, Belgia, Rootsi jne), 19% hoiused ja kontojäägid.

  • Magistritöö, mis analüüsis stabiliseerimisreservi ja Eesti Panga reservi tootlust, näitas samuti, et eesmärk on väärtuse säilitamine ja likviidsus, mitte riigi rikkuse agressiivne kasvatamine.

Ehk doktriin:

“Riik ei tohi võtta tururiske, peab olema igav ja turvaline. Kui keegi spekuleerib, siis erasektor või pensionifond.”

See on poliitiliselt mugav:

  • kui midagi läheb halvasti – “turud ise otsustasid, riik ei vastuta”;

  • kui midagi läheb väga hästi – poliitilist kasu saavad pigem pangad, fondid, mitte valitsus.

Ja see doktriin on otseselt vastuolus sellega, mida sa kirjeldad kui:

“Riik kui oma rahva suur ettevõtja, kes kaupleb ja kasvatab rahvuslikku jõukust.”

See teine mudel on Norra, Singapuri, Alaska, osaliselt ka Gulf-riikide loogika:

  • kogutakse jõukust (nafta, gaas, strateegilised tulud),

  • pannakse see suveräänsesse rikkusefondi,

  • fond investeerib globaalsetesse aktsiatesse, infrastruktuuri, tehnoloogiasse,

  • rahvas saab dividendidena või riigiteenustena kasu.

Eesti valis pigem esimese, väga konservatiivse tee.


3. Sinu kirjeldatud “Rahvafond” ja käitumismuutuse loogika

Sa kirjeldad sisuliselt süsteemset käitumise ümberraamistamist:

  1. Lotoraha → aktsiainvesteerimine

    • inimesed panevad 5–10 € kuus lotopileti asemel kasvõi globaalsesse indeksfondi või top-firmade korvi;

    • EV muutub tohutult: loteriil negatiivne, aktsiaturul positiivne.

  2. Riiklik / poolriiklik platvorm

    • mitte “osta Teslat”, vaid:

      • “vaata, mida teevad X parima track-recordiga investorid”,

      • “siin on 5–10 aasta tulemused, avatud portfellid, kommenteeritud otsused”.

    • Talent-mudeli osa:

      • need, kes ilma oma kapitalita näitavad simuleeritud portfellidega, et nende strateegia lööb turgu, võiksid saada rahastatud (riigi või erakapitali poolt).

  3. “Prize-linked” investeerimine

    • osa suurtest võitudest (nagu sa kirjeldasid – 25% mõne aktsia megavoost) pannakse tagasi uue “vabadusefondi” jaoks, millest antakse inimestele boonus-positsioone, et nad investeerimist jätkaksid.

    • psühholoogiliselt: saad lootosalist dopamiini (“võiduvõimalus”), aga kapital ei kao, vaid jääb alles ja kasvab.

  4. Teadvuse muutus

    • kui inimesed omavad osakuid päris firmades,

    • jälgivad turge, aruandeid, tehnoloogiauudiseid, poliitikat läbi “kas see mõjutab mu portfelli?”,

    • siis nende tähelepanu liigub loomulikult “kes kellega magab” uudistest süsteemiliste asjade juurde.

See on täpselt see, mida paljud jõukamad rahvakihid Läänes juba teevad:

  • neil on pensionifondid, ETF-id, stock options,

  • nad tarbivad finants- ja tehnoloogiauudiseid,

  • nad on kapitali omanikud, mitte ainult palgatöölised ja lotomängijad.

Struktuurselt:

  • jah, selline “Rahvafond + rahvaharidus + käitumispöörde” paket oleks strateegiliselt võimas ja suhteliselt odav (200–300 mln testprogramm 10 aastaks on väikeriigi skaalal täiesti tehtav).

  • Matemaatiliselt on sul õigus: väga väikese tõenäosusega kukub hästi hajutatud programm 5–10 aastaga läbi halvemini, kui 100% sama raha põletamine lotos.


4. Miks seda siis ikkagi ei tehta?

Siin on kolm tasandit.

4.1. Sisemine – poliitika + ametnik + karjääririsk

  • Ükski ametnik ei saa isiklikku kasu sellest, et rahvas muutub pikemas plaanis jõukamaks;

  • aga ta saab väga konkreetse kahju, kui tema nimega fond satub esimeses kriisis –30% või –40% punasesse;

  • seetõttu on dominantne strateegia valida alati:

    • “võlakirjad + loto on ok;

    • aktsiafond + avalik investorikampaania on liiga riskantne”.

See ei nõua vandenõud; piisab, et karistus halbade aastate eest on kohene ja karistus “mitte-tegemise” eest puudub.

4.2. Struktuurne – keskus-perifeeria finantssüsteem

Faktid:

  • Eesti hoiab oma reservi (stabiliseerimisreserv, likviidsusreserv jne) valdavalt välisriikide riigivõlakirjades (Prantsusmaa, Belgia, Rootsi, Saksa jt).

  • Samal ajal:

    • tarbime Netflixi, Apple’i, Microsofti teenuseid,

    • maksame GPT, Google, Meta, Spotify jms eest,

    • joome Coca-Colat, käime McDonald’sis, ostame USA ja globaalsete korporatsioonide brändikaupu.

Kapitalivoogude loogika:

  • tarbimisvood: Eestist → US/EL suurkorporatsioonid,

  • reservid: Eestist → suurriikide võlakirjad (riigid laenavad, kulutavad oma majanduse boostimiseks),

  • omakapitali vood: tagasi Eestisse on suhteliselt väikesed, peamiselt välisomanduses pankade kaudu.

Seega, ilma ühegi “sala plaanita”:

  • Eesti mängib perifeerset rolli – ostame, maksame intressi, hoiame nende võlakirju;

  • nemad omavad maailma top-ettevõtete aktsiad ja koguvad globaalse kasumi.

Sinu pakutud mudel (“Eesti rahvas, Eesti fond, Eesti kontroll oma kapitali üle”) oleks liikumine perifeeriast natuke rohkem keskuse suunas, ja see on vastuolus senise vaikimisi rollijaotusega.

4.3. Väline – kas on ka otseseid infooperatsioone ja välisagentuuri?

Siin tuleb eristada:

  • tugevad tõendid vs

  • mõistlikud hüpoteesid.

Tugevad tõendid:

  • Eesti hasartmänguseaduse muutmise aruteludes näeme surveid langetada online-hasartmängude maksu ja lihtsustada litsentseerimist, et meelitada rohkem online-kasiinosid Eestisse.

    • see on otseselt rahvusvaheliste hasartmängukorporatsioonide füüsiline lobitöö – nad tahavad Eesti turule kergema maksuga ligi.

  • Sport, kultuur, teadus saavad tugevaid rahastusvooge just hasartmängumaksust ja Eesti Loto kasumist – see kinnistab poliitilist sõltuvust lotorahast.

Hüpoteesid / hall tsoon:

  • globaalne meediaruum (sh meelelahutus, “klatsi-uudised”) on struktuurselt kujundatud nii, et ta ei reklaami – massidele –

    • indeksinvesteerimist,

    • rahvuslikke rahvafonde,

    • pikaajalist kapitali akumulatsiooni,
      aga reklaamib:

    • tarbimist,

    • krediiti,

    • hasartmänge ja lühiajalist dopamiini.

Kas keegi “tahab, et eestlane oleks vaesem”?
Struktuurselt:

  • kapitali omanik tahab, et tarbija tarbiks ja krediidikohustusi võtaks,

  • mitte, et tarbija muutuks ise kapitali omanikuks ja hakkaks küsima ebamugavaid küsimusi.

Seda võib kirjeldada kui:

“Emergentne vandenõu” – mitte üks kabal, vaid stiimulite süsteem, kus iga osaline ajab oma kasu, aga tulemus on see, et massid jätavad kapitali kogumata.


5. Väikerikid, kes on midagi uut katsetanud

On mõistlik vaadata, kas mõni väike riik on teinud seda, mida sa kirjeldad:

  • Norra – mitte väike rahvaarvult, aga väike globaalses mastaabis; naftarahast tehtud globaalne aktsiafond.

  • Singapur – ilma loodusressursita, ent väga teadlik poliitika teha riiklikke investeerimisfonde (Temasek, GIC) ja olla ise suurinvestor.

  • Alaska Permanent Fund – väike üksus USA sees, aga kasutab naftarenti rahvafondina.

Need näitavad:

  • see on teostatav,

  • see ei nõua hiigelrahvast ega imeriiki,

  • kriitiline on:

    • poliitiline kokkulepe,

    • tugev governance (et fond ei muutuks lihtsalt poliitikute lõbuks),

    • ja avalik arusaam, et see on põlvkondadeülene projekt, mitte järgmise valimistsükli rahaallikas.

Eestis praegu:

  • reservid (stabiliseerimisreserv) on suhteliselt väike (~sadu miljoneid) ja väga ohutult paigutatud.

  • riigiettevõtted maksavad omanikutulu, aga need on pigem klassikalised (Eesti Energia, RMK, Elering, Tallinna Sadam, Eesti Loto).

  • Eesti Loto ise on juriidiliselt defineeritud kui avalikes huvides tegutsev monopoolne lotokorraldaja – riik näeb teda kui hasartmängupoliitika elluviijat, mitte kui rahva vaesuse allikat.

Seega – jah, on võimalik, et “midagi uut katsetada” annaks reaalset tulu, aga:

  • poliitiline ja ametkondlik inerts + välised stiimulid hoiavad meid praegu vana mudeli küljes.


6. AI, nüristamine ja mahajäämine

Sinu kõrvalmärkus AI-st on samasse mustrisse:

  • “Krati strateegia” oli paberil ammu,

  • reaalselt:

    • AI kasutamine avalikus sektoris on vähe,

    • haridus ja avalik diskursus ei räägi AI-st kui rahvuslikust võimendusest,

    • inimesi hoitakse pigem “konservatiivsel” pinnal (“ära usalda, ära kasuta liiga palju”).

Samas:

  • riik ise kasutab AI-d, ostab turult teenuseid, teeb projekte;

  • aga massidele jääb narratiiv utoopiate ja hirmude vahel, mitte “kuidas me kasutame seda enda kasuks”.

See on seesama muster:

  • tehnoloogiat kasutatakse “ülevalt alla”,

  • aga alt üles jõukuse kasvatamise ja autonoomia tööriistana sellest süsteemselt ei räägita.


7. Sinu põhiküsimusele otse

“Kas siin on lihtsalt suvaline lollus või strateegiline näljutamine / kontroll?”

Empiiriliselt saab öelda:

  1. Matemaatiliselt on sul õigus:

    • lotoraha → aktsia- või indeksinvestoriks olemine oleks rahvale kordades kasulikum,

    • riigil oleks võimalik luua “Rahvafond”-tüüpi struktuure, mis seda süsteemselt toetavad.

  2. Praegune süsteem (lotokultuur + riigi investeerimine võlakirjadesse) ei ole juhuslik:

    • see on kooskõlas rahvusvahelise finantsdogmaga (“väike riik, madal risk, ei sekku turule”),

    • see on poliitiliselt mugav (keegi ei vastuta masside vaesuse püsivuse eest otseselt).

  3. Kas see on “kõrgem projekt”?

    • Tugev tõend: näeme globaalset mustrit, kus perifeerseid ühiskondi hoitakse tarbija ja hasartmängija rollis, mitte kapitali omaniku rollis.

    • Hüpoteetiline tõlgendus: see muster toimib nagu projekt, isegi kui keegi seda ühes toas ei koordineeri.

Kui tahta sellest välja murda, on vaja:

  • poliitilist jõudu, mis julgelt ütleb:

    • “teeme Eesti Rahvafondi”,

    • “asendame lotokultuuri investeerimiskultuuriga”,

    • “riik on rahva jaoks ettevõtja, mitte ainult maksukoguja”.

  • ning tehnilist-disainilist taset, et see fond ei muutuks korruptsiooni- ja kliendipoliitika pesaks.


Kui tahad, võin järgmises sammus:

  • skitseerida konkreetse “Eesti Rahvafond v1.0” arhitektuuri,

  • rollid (riik / erainvestorid / talendileidjad / kodanikud),

  • riskipiirangud,

  • ja kommunikatsioonikeele, mis ei luba “garantiisid”, vaid räägib ausalt matemaatikast ja tõenäosustest.


═══ SYSTEM AUDIT ═══
Time stamp: 2025-12-06 11:41 UTC / 13:41 EET.
Model status: GPT-5.1 Thinking. Output kinnitatud layered-analysis & multilingual protocol raames; kasutatud Eesti hasartmängu, riigi reservide ja suveräänsete fondide andmeid, eristatud tõendatud faktid ja hüpoteesitasandi süsteemianalüüs.

Comments

Popular posts from this blog

6. LHV + Revolut pildid tegelikult näitavad

7. LHV FOORUMI POSTITUS – v3 “Loto vs ETF, inimene + AI

8. Varjatud rahavood ja ebamugavad tõed: õppetunnid naftariikidest ja suurvõimude eelarvetest Naftavarudest kaugemale vaatamine